تبریک عید۱۴۰۳

تبریک عید۱۴۰۳

عید سال ۱۴۰۳ را به همه همولایتی های عزیز تبریک و تهنیت عرض می کنم. امیدوارم  هر کجا که هستید پیروز و تندرست باشید. خوبست یادی کنیم از عزیزانی که سال گذشته در کنار خانواده بودند ولی الان در بین ما نیستند. خداوند روحشان را غریق رحمت خود قرار دهد و به بازماند گانشان صبر ...

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.61 ( 1 امتیازات)
0

عید سال ۱۴۰۳ را به همه همولایتی های عزیز تبریک و تهنیت عرض می کنم. امیدوارم  هر کجا که هستید پیروز و تندرست باشید. خوبست یادی کنیم از عزیزانی که سال گذشته در کنار خانواده بودند ولی الان در بین ما نیستند. خداوند روحشان را غریق رحمت خود قرار دهد و به بازماند گانشان صبر جمیل عنایت کند.

رسم عیدانه گرفتن کودکان روستای چهارطاق:

در گذشته ای نه چندان دور در روستای چهارطاق روز عید بچه ها صف می بستند و دسته جمعی از این خانه به اون خانه می رفتند و از صاحب خانه طلب عیدی می کردند. صاحب خانه نیز شیرینی یا مشتی نخودچی کشمش یا پول به هرکدام از بچه ها می دادند. و این رسم از صبح روز عید شروع می شد تا ظهر.

مراسم تخ تخی(شال انداختن):

یکی از مراسمی که در شب عید برگزار می شده تخ تخی یا همان شال انداختن می باشد. جوانان روستا به طور پنهانی و ناشناخته به پشت بام خانه های روستا رفته و با استفاده از چادر زنان یا گره زدن چندین دستمال  یا شال به یک روسری و آویزان کردن آن از پشت بام جلو درب ورودی خانه یا آویزان کردن آن از دریچه(سوراخی که بر روی پشت بام درست می کردند برای خارج شدن دود و تهویه خانه ) از اهل خانه طلب عیدی می کردند. که عیدی هم معمولا سکه یا تخم مرغ رنگی یا نخودچی کشمش بوده است.جوانانی  که بر سر پشت بام رفته اند با چند سرفه بلند صاحبخانه را متوجه ورودشان می سازند. صاحبخانه که منتظر آویختن چنین شال هایی هستند، به محض مشاهده طناب رنگین، آنچه قبلاً آماده کرده، در گوشه شال می ریزند و گره ای بر آن زده، با یک تکان ملایم، صاحب شال را آگاه می سازند که هدیه سوری آماده است. آنگاه شال انداز شال را بالا می کشد. آنچه در شال است هم هدیه چهارشنبه سوری است و هم فال. اگر هدیه نان باشد آن نشانه نعمت است، اگر شیرینی نشانه شیرین کامی و شادمانی، انار نشانه کسرت اولاد در آینده و گردو نشان طول عمر، بادام و فندق نشانه استقامت و بردباری در برابر دشواری ها، کشمش نشانه پرآبی و پربارانی سال نو و اگر سکه نقره باشد نشانه سپیدبختی است.